08. november 2019

”Det er en besværlig opgave, men den skal løses”

Danske mejerier med eksport til USA arbejder på at afbøde følgerne af landets straftold på ost. Landbrug & Fødevarer og Mejeriforeningen lægger pres på EU-Kommissionen for at få den til at indgå en aftale med USA, der kan fjerne afgiften.

”Det er en besværlig opgave, men den skal løses”.

Sådan siger mejerichef Per Olesen, Bornholms Andelsmejeri, om situationen, efter at USA 18. oktober ind-førte en straftold på 25 pct. på ost og andre mejeriprodukter fra Danmark og de fleste andre EU-lande.

”Vi henter ca. en tredjedel af vores omsætning på det amerikanske marked og er selvfølgelig ramt af den ekstra told. Følgerne af den arbejder vi på at klare i samarbejde med vores kunder, importører og licensholdere i USA,” siger Per Olesen.

Han kan dog allerede melde om annullerede ordrer:

”Det gælder især oste til restaurantkæder, som skifter til amerikansk forarbejdede produkter, fordi vi ikke kan konkurrere med dem og ramme markedsprisen. Men alt er ikke stoppet endnu. Fx kører salget af nogle af vores dyrere og mindre prisfølsomme oste normalt. Og så tærer vi på de lagre, der blev bygget op, inden straftolden kom til. De kan lave en glidende overgang til de højere priser.”

USA’s præsident Donald Trump indførte straftolden på en række varer fra EU efter en WTO-sag om ulovlig statsstøtte til den franske flyproducent Airbus.

Travl julehandel og død periode

I Danmark bliver en fødevareeksport på omkring 400 mio. kr. om året omfattet af den nye told. Heraf tegner mejeriprodukter – primært ost – sig for godt 300 mio. kr.

Som osteeksportør leverer Bornholms Andelsmejeri, ud over sin egen produktion af blåskimmelost, en del Havarti, Danbo, fontina og andre gule oste på vegne af andre danske mejerier til USA.

Udsigten til en travl julehandel hjælper til at skabe en foreløbig ro om salget af de forskellige oste, men efter årsskiftet skifter billedet, mener mejerichef, Per Olesen:

”I januar går meget i stå, og som alle andre leverandører vil vi være tvunget til at sætte priserne op. Vi har fx nogle oste tilsat lipase (der bl.a. kan give hvide oste en karakteristisk smag, red.), som ikke vil være konkurrencedygtige. Det vil medføre et mistet salg. Derfor holder vi op med at lave dem og skifter til andre produkter, der vil kunne sælges i nogle andre af de 35 lande, vi eksporterer til. Men det vil vores konkurrenter også gøre.”

Per Olesen er spændt på at se udviklingen i markedet for den store amerikanske produktion af ost.

”Priserne vil sandsynligvis blive sat op. Det vil gavne de amerikanske mælkeproducenter, der har haft nogle svære år, og afbalancere de højere priser for importeret ost,” mener Per Olesen.

Normal afsætning

På Nørup Mejeri, som afsætter 10 pct. af sin produktion af bl.a. fontina til USA, kan ejer Jens Beierholm Poulsen endnu ikke sige, hvordan situationen vil påvirke mejeriet. Imens kan handelsselskabet Kalu melde om en normal eksport af Thise Mejeris Vesterhavsost til USA.

”Vi var sikre på, at vores amerikanske kunder ville ringe og bede om de 25 pct. i rabat. Det har de ikke gjort," siger Thomas Høy, adm. direktør i Kalu, til FødevareWatch.

Efter opringninger til kunderne kan han fortælle om deres manglende tro på straftolden som et vedvarende fænomen.

"De er meget mere vant til, at alt kan ske med Trump ved roret, end vi er," siger direktøren.

Hurtig aftale

Hos Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer presser man – i samarbejde med European Dairy Association og Copa-Cogeca (europæisk landbrugs største interesseorganisation, red.) – på for snarest at få fjernet straftolden.

”Vi er naturligvis meget negative over for, at problemer med ulovlig statsstøtte i flyindustrien skal gå ud over den europæiske mejerisektor i en konflikt med USA. Derfor råder vi EU-Kommissionen til hurtigst muligt at få lavet en aftale med USA og samtidig få bragt orden i eget hus ved at stoppe den ulovlige statsstøtte til Airbus fra de fire ’Airbus-lande’ Frankrig, UK, Tyskland og Spanien,” siger seniorkonsulent Anders Ankær Sørensen, Landbrug & Fødevarer.

I den forgangne uge fik EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og den danske udenrigsminister Jeppe Kofoed hver et brev fra Landbrug & Fødevarers formand Martin Merrild. Heri opfordrer han Kommis-sionen til at finde en fælles forhandlingsløsning med de amerikanske myndigheder hurtigst muligt inden for flysektoren.

”Sideløbende er det centralt at sikre egen efterlevelse af WTO-afgørelsen. Kun dermed kan en eskalering af konflikten undgås,” skriver Martin Merrild.