04. oktober 2019

25 års jubilar med udsigt til vækst

Det økologiske mejeri Naturmælk fejrer i eftermiddag sin 25-årige eksistens med forventning om en omsætningsfremgang på 5 pct. til ca. 390 mio. kr. i 2019.

Gavebordet er godt fyldt, når det økologiske mejeri Naturmælk i dag fredag fejrer sit 25 års jubilæum. Festdagen får et ekstra løft ved udsigten til endnu en gevinst: forventningen om et godt årsregnskab.

”Vi er lige ved at lægge sidste hånd på det. Det ser ud til, at vi når en omsætning på knap 390 mio. kr. mod 372 mio. sidste år og altså får en vækst på 5-6 pct. Samtidig kan vi se, at vi har vores rimelige andel af det danske marked for økologiske mejeriprodukter. Det er vi stolte af. Samtidig viser det, at vi forstår at følge med tiden og omstille os til forbrugernes ønsker og krav,” siger Leif Jørgensen, direktør for det sønderjyske mejeri.

Som eksempler nævner han en grillost, der kan bruges i salater og erstatte kød, nye gårdsmælksprodukter og tap-selv-mælk i supermarkeder.

”Kunderne skal kunne forstå merværdien af vores produkter, og vi skal konstant vise en evne til at tænke nyt. Ellers bliver vi uinteressante,” mener Leif Jørgensen.

Lille pionervirksomhed

Det økologiske mejeri holder stadig til i Broderup ved Tinglev, hvor virksomheden blev grundlagt i 1994.

”Dengang var Naturmælk en lille pionervirksomhed med otte visionære landmænd. Deres tanker og holdninger er stadig grundstenen for, at det er lykkedes Naturmælk at vokse og blive til den succes, mejeriet er i dag. Ikke mindst set i lyset af, at vi opererer på et periodevis svært marked, der bl.a. har betydet lukning af rundt regnet et mejeri om året i Naturmælks levetid,” fortæller Leif Jørgensen.

Kolleger, ikke konkurrenter

Allerede ved sin tiltræden som direktør for Naturmælk i 2000 præsenterede han ideen om at få et tæt forhold til Øllingegaard Mejeri ved Hillerød. En plan, der blev til virkelighed med købet af den nordsjællandske virksomhed for to år siden.

”Vi deler den økologiske grundtanke med Øllingegaard, som desuden har en god beliggenhed i forhold til kunderne i København og på Sjælland. Samtidig har vi hver vores kompetencer, der kan styrke vores fælles og fortsatte udvikling,” forklarer Leif Jørgensen.

For ham at se er Naturmælks levedygtighed, ud over evnen til omstilling, tæt forbundet med synet på dansk mejeribrug.

”Jeg tror, at vores overlevelse hænger sammen med, at vi i stedet for at betragte andre mejerier som konkurrenter ser dem som gode kolleger, der kan bringe os derud, hvor kunderne ser os. Gennem partnerskabet med Øllingegaard er vi til stede i Meny, vores fire år gamle samarbejde med Løgismose fører os til Netto, mens Naturmælks produkter er i Føtex og Bilka,” påpeger Leif Jørgensen.

Catering og klima

Desuden nævner han Naturmælks engagement med virksomheder i foodservice og gourmetrestauranter som Geranium i København.

”Vi giver vores cateringkunder succes i hverdagen ved at tilbyde dem vores produkter i den størrelse og konsistens, der passer dem. Samtidig kan vi levere fx hømælk, høost, dobbeltfløde og oversaltet smør til gourmetrestauranter. Begge dele sikrer os en forholdsvis stor del af vores omsætning,” siger Leif Jørgensen.

Men det handler ikke kun om mælken og de øvrige mejeriprodukter. Emballagen og leverandørerne af mælken – køerne – er også faktorer, der får stigende opmærksomhed blandt de stadig mere klimabevidste forbrugere.

”Vi vil levere markedets sundeste produkter med gode smagsoplevelser og bæredygtighed. Derfor er vi med i flere projekter om, hvordan man kan reducere udledningen af CO2, fx ved at tilsætte tang til køernes foder. Desuden har vores to mejerier i løbet af i år fået nye tappemaskiner, der sætter os i stand til at bruge ’grønne’ emballager i ubleget pap,” siger Leif Jørgensen.

Osten skal vækkes

Hvad fremtiden bringer, ved ingen, men Naturmælks direktør tør godt spå om et øget fokus på ost.

”Vi havde det med i planerne for i år, men nåede det ikke, fordi opgaven med de nye tappemaskiner var større end ventet. Selv om vi er vokset meget, er der fortsat grænser for vores formåen. Men vi har et godt samarbejde om ost med Them Andelsmejeri og osteriet i Hinge, så vi skal nok få prikket til ’den sovende ost’,” forsikrer Leif Jørgensen.

Vil du vide mere?