01. oktober 2019

Troldhede Mejeri vinder international mejeridyst

En 65+ hvidskimmelost fra Arla Troldhede Mejeri blev kåret som vinder af ostekategorien, da den årlige mejeridyst i dag blev afgjort i Herning. I den rent danske gourmetkonkurrence kom flere af landets helt små mejerier på sejrsskamlen.

”Det er første gang, vi vinder, så det er da noget særligt. Vi skal helt sikkert hjem at fejre sejren med vores ansatte. Det er jo deres fortjeneste, at vi har vundet - et bevis på, at fokuseret arbejde med kvalitet belønnes.”

Sådan lød en kommentar fra en meget tilfreds Site Director Torben Pradsgaard fra Arla Troldhede Mejeri, som i dag blev kåret som vinder af ostekategorien under International Food Contest med en 65+ ’Creamy White’ hvidskimmelost.

Kåringen fandt traditionen sted i MCH Messecenter Herning, hvor yderligere to Arla-mejerier kom på sejrsskamlen i den store mejeridyst: I konsummælkskategorien vandt Arla Slagelse Mejericenter med en kærnemælk 0,5 pct., mens Arla Holstebro Mejeri vandt i kategorien ’smør og blandingsprodukter’ med en LURPAK 500 g saltet smør.

Præmierne blev overrakt af Landbrug & Fødevarers adm. direktør Anne Arhnung sammen med Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen, som også stod for den officielle åbning af International Food Contest (IFC).

I sin tale understregede han blandt andet betydningen af at fødevarevare- og mejeribranchen er gået ind i kampen mod den globale opvarmning med konkrete planer om markante reduktioner af klimabelastningen i dansk fødevareproduktion.

”I mejeribruget har det altid været en kerneværdi at levere sikre, sunde og velsmagende fødevarer. Det er helt centralt for os, at forbrugerne føler, at de gør noget godt for sig selv og deres nærmeste, når de åbner køleskabet og tager et mejeriprodukt ud. Den følelse skal de forsat have. Og derfor skal vi virkelig lægge os i selen for at løse de bæredygtighedsudfordringer, som knytter sig til mælken,” sagde han.

Nye vindere i gourmetdysten

Ud over den internationale mejeridyst blev der afgjort yderligere to konkurrencer i forbindelse med åbningen af IFC: Mejeribrugets Gourmetpris og Food (øvrige fødevarer).

I dysten om Mejeribrugets Gourmetpris var der i år tilmeldt 62 produkter, hvilket er betydeligt flere end normalt. Blandt vinderne var et af par landets helt små mejerier, som ikke tidligere har deltaget i konkurrencen. Fx Tebstrup Gedeost og Den Gamle Foderstof (som drives af ejerne af Gedved Mejeri).

Læs mere om vinderne og dommernes kommentarer til produkterne på IFC's officielle hjemmeside

VINDERE AF MEJERIBRUGETS GOURMETPRIS 2019:

Smør og blandingsprodukter
Gammeldags Kærnesmør med sydesalt fra Lindved Mejeri