25. september 2019

Mejeriprodukters synlighed sikrede nordjysk triumf på Fødevaredagen

Inspiration til kunderne og fremhævelse af mejeriprodukter i butikkerne. Det var to af de tiltag, som var med til at udløse en ’Mejeripris’ til Aldi i Aabybro og Meny i Aalborg SV under L&F's store awardshow i går.

Frist kunderne med oste, de ikke kender. Vær rundhåndet med smagsprøverne. Øg fokus på mejeriprodukterne og placer dem på velovervejede steder i butikken. Sådan lød nogle af rådene fra de to nordjyske vindere af ’Mejeriprisen 2019’, der blev uddelt på Fødevaredagen, Landbrug & Fødevarers årlige branchedag, i går tirsdag på Hindsgavl Slot.

Her løb butikschef Henrik Jensen, butikschef for Aldi i Aabybro, med æren i kategorien discount. Som begrundelse herfor pegede Fødevaredagens jury blandt andet på Henrik Jensens store lokale engagement i et samarbejde med Aabybro Mejeri, samt at butikkens indretning fremhæver mejeri på en ny og betydningsfuld måde.

”Henrik Jensen og hans team har nærmest formået at omdanne hele butikken til én stor mejeriafdeling. Kunden bliver på elegant vis fristet af mejeriprodukter hele vejen gennem butikken. Og så er der fokus på sæson, vind og vejr,” sagde Vickie Enné Ryge, jurymedlem og chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer.

”I vores kundekreds har vi mange børnefamilier, for hvem mejeriprodukter er noget helt centralt. Derfor har vi trukket den kategori frem i butikken og gjort den til et omdrejningspunkt. Desuden har vi succes med at sætte fokus på den gode smag ved fx at have oste- og vinsmagning om fredagen,” forklarede Henrik Jensen og tilføjede: ”Og så har vi et rigtig godt team, som har arbejdet tæt sammen i processen med at udvikle butikken og er blevet et vinderhold.”

"Mekka for den moderne forbruger”

Vinderen af ’Mejeriprisen’ i kategorien super- og hypermarked, mejeriansvarlig Mette Pedersen i Meny i Aalborg SV, fik disse ord med på vejen af juryen:

”Mejeriafsnittet, særligt den betjente ost, fremstår som et mekka for den moderne forbruger. Sjældent finder man større osteekspertise, og der er fuldstændig styr på håndteringen af de forskellige oste. Hver ost sit værktøj. Det udspiller sig i god forening med et veluddannet personale, der yder et højt serviceniveau og sørger for, at kunderne bliver udfordret, fristet og inspireret.”

Det bekræftede den aalborgensiske osteekspert, da hun blev interviewet på sejrspodiet.

”Vi sørger for at give kunderne noget andet end det, de kender, ved at servere masser af smagsprøver samt have ostemarkeder og andre oplevelser; i høj grad med fokus på de gode, danske oste. Og så har osten også sneget sig godt og grundigt over i delikatesseafdelingen, fx i vores salater,” forklarede Mette Pedersen.

Stærkt hold

Hun glædede sig over at have et stærkt hold med erfarne og nye kræfter: ”Det er fantastisk at have en kollega som Hanne Jungersen, som har arbejdet med ost i over 50 år. Jeg har selv været i ostebranchen i 20 år, og vi sørger hele tiden for at bringe vores viden videre til de yngre i afdelingen.”

Mette Pedersen, mejeriansvarlig i Meny i Aalborg SV, med årets Mejeripris i kategorien super- og hypermarked. Tv. Flemming Nør- Pedersen, direktør i L&F.

Seks nominerede var med i opløbet om Mejeriprisen. Alle har fået uanmeldt besøg af en fagjury og en ’mystery-shopper’ og er blevet vurderet nøje efter parametrene varernes friskhed, kundebetjening, sortiment og iscenesættelse.

Fødevaredagen er Landbrug & Fødevarers branchedag for fødevareleverandører og deres kunder i detailhandel og foodservice.

Juryen bag Mejeriprisen 2019

Majbritt Hansen, sortimentschef, Meny, Dagrofa