Mælkens næringsstoffer

Her finder du spørgsmål og svar om mælkens næringsstoffer. Emnerne omhandler mælkens næringsstoffer herunder fedt, kulhydrat og protein samt vitaminer og mineraler, protein, kulhydrat og fedt.

Fedt i mælk

Fedt bliver ofte udskældt for at være usundt og fedende, men faktisk er fedt en vigtig bestanddel i en sund kost og varieret kost. Læs hvorfor her.

Kulhydrater i mælk

Er der sukker i mælk? Ja mælk indeholder mælkesukker. Men hvad er mælkesukker og hvor meget sukker er der i mælk? Det og meget mere kan du få svar på her.

Protein i mælk

Kostens indhold af protein er vigtig, da protein bidrager til vækst og vedligeholdelse af muskler samt til vedligeholdelse af normale knogler. Læs meget mere om proteiner her.

Foto: Rasmus Baaner

Vitaminer og mineraler i mælk

Calcium og protein er stærke argumenter for at drikke mælk, men der er meget andet godt i mælk. Mælk indeholder en lang række vigtige mineraler og vitaminer. Læs om hvilke her.

Laktoseintolerance

Laktoseintolerance er en lidelse, der giver symptomer i forbindelse med indtagelse af mælk. Laktoseintolerance skyldes mangel på enzymet laktase der nedbryder mælkesukker (laktose), så det kan optages i tarmen. Læs om symptomerne på laktoseintolerance, få gode råd til behandling samt et overblik over det, du kan spise.

Mælkeallergi

Mælkeallergi er, som alle allergier, immunsystemets reaktion på et protein som kroppen er overfølsom overfor, i dette tilfælde mælkeprotein. Her kan du læse meget mere om mælkeallergi, symptomer og tegn på tilstanden samt behandling af mælkeallergi.

spørg eksperterne

Merete Myrup Christensen
Merete  Myrup
Ernæringschef mælk, Branchesekretariat mejeri
Katrine Langvad
Katrine  Langvad
Konsulent, Handel, Marked & Ernæring

International mælkekonference sætter fokus på klima og sundhed

Der er behov for nytænkning, hvis fremtidens mejeribrug skal bidrage med løsninger til både den globale klimakrise og til de sundhedsmæssige udfordringer, som mange forbrugere står overfor.